Nemčeky 2023 – Chalupná kronika

Chalupná kronika 2022 – 2023

Štvrtok 29. 12.

Krátko po obede prichádza na chalupu Pelé so Svaťou. Cestou mali zdržanie v Nitre, pretože zabudli doma hru Carcason a tak tam kupovali nový, pretože ako vydržať na chalupe bez Carcasonu? Víta ich Milan, ktorý už na chalupe hospodári odvčera, Ešte pred ním bola dva dni na chalúpke Majka, ale nedočkala nás a odišla domov skôr než prišiel Milan. Vďaka tomu je chalúpka pekne vykúrená.

Piatok 30. 12.

Všetci traja chalupári ráno sadajú do Pelého auta a idú do Velčíc, odkiaľ ich Pelé vedie lesnými cestami na vrch Svinec. Nevedie naň žiadna cesta, ale kopec je to veľmi pekný, skalnatý, s výhľadmi na Tríbeč.  Večer varené vínko, trocha gitarovej hudby a napokon už spomínaný Carcasone.  Miestny obyvateľ kocúr Macúr  sa neustále snaží dostať do tepla do chalupy, Milan ho ale rovnako systematicky zasa vyháňa von.

Sobota 31. 12. 2022, Silvester

Opäť výlet. Ten pôvodne plánovaný na Kamenný vrch sa nekonal, pretože  ráno drobne prší. Keď prestalo niet už času na dlhú túru, ideme teda len na vrch Kamenec nad Obycami. Potúlame sa po lúčnatom hrebeni medzi Obycami a Hosté, zájdeme do lesa a vystúpame na vcelku nevýrazný a bezvýznamný zalesnený kopec Chotár.   Nikto sme na ňom ešte doposiaľ neboli. Silvestrovské hodovanie si spestrujeme opäť Carcasonom. Oproti predchádzajúcim dvom Silvestrom mierny pokrok – vlani aj predvlani na chalúpke silvestrovali vždy iba dvaja, teraz sme až traja. Ale iba do jedenástej – hodinu pred polnocou naše rady rozšíril Mário. Príjemné stretnutie, debatujeme do pol tretej. Polnočné ohňostroje sme úspešne odignorovali

Nedeľa 1. 1. 2023, Nový Rok

Milan nás opúšťa po raňajkách, s Máriom ideme na výlet na vrch Dubová. Je dnes krásny, slnečný deň, prvý odkedy sme na chalupe (a na nejaký čas aj posledný). Škoda by bolo ho nevyužiť. Poobede odchádza aj Mário, na chalúpke ostanú iba domáci Peleovci. Kocúr Macúr sa konečne môže pohodlne rozvaliť na lavici v teple.

Pondelok 2. 1. 2023

Peleovci idú na výlet po hrebeni medzi Osnou dolinou a dolinou Sviniarskeho potoka.   Je to zaujímavý hrebeň, machom obrastené skaly, pokrivené duby.

Utorok 3. 1. 2023

Celý deň pracujeme okolo chalupy, je tu stále čo robiť.

Streda 4. 1. 2023

Na obed Pele odchádza do Bratislavy skontrolovať mačky, dom aj robotu, v podvečer prichádza Ivan s Bejkou, zasa sú na chalúpke traja.

Štvrtok 5. 1. 2023

Chalupná trojica absolvuje výlet na Brezovo, Svaťa varí kapustnicu a pečie špekáčiky na čiernom pive. Poobede prichádza Jožo a o niečo neskôr Borko. Navečer potom sa vracia Pelé a priváža Majku. Odrazu je na chalupe sedem ľudí, tohoročný rekord. Večer teda máme reprízu Silvestra (s jednou prskavkou o polnoci).

Piatok 6. 1. 2023. Traja králi

Spoločne ideme na výlet do Štiavnických vrchovna Pútikov vrch. Presúvame sa do Novej Bane – Brehov dvomi autami, keď predtým Pelé svojim „teréňakom“ vyslobodil Ivanovu Kiu, ktorá beznádejne uviazla v blate vedľa chalupy. Cestou zastávka pri Starohutskom vodopáde, ktorý dnes mocne vodopáduje. Na Pútikov vrch stúpame diretisimou, strmým terénom. Bejka pri tom autora výletu (Borka) posiela do horúcich pekiel, náladu na vrchole jej ale okamžite spraví sľub návštevy krčmy dole v Tekovskej Breznici spojený so štamperlíkom becherovky. Zostupujeme popri bývalom lávovom prúde (dlhočizný, krovím zarastený val, z ktorého kde – tu trčia kamene) do Tekovskej Breznice. K Bejke a jej sľúbenej becherovke sa napokon pripoja všetci, zakotvia v krčme a Pelé ide sám okrajom lesa do Brehov pre auto. Na chalupu sa vracia len Pelé, Svaťa a Majka, ostatní idú domov. Večer trávime pozeraním fotiek zo Svätojakubskej cesty, ktorú Majka absolvovala na jar.

Sobota 7. 1. 2023

Pred jedenástou na chalupu prichádza Alenka s Peťom. Po družnom zvítaní ideme na výlet na Živánsku vežu a odtiaľ  do Jedľových Kostolian do krčmy. Návrat na chalupu cez cintorín a Lukáčov štál, po lúkach. Pochutíme si na kapustnici a posedíme do neskorých nočných hodín – tretia repríza Silvestra.

Nedeľa 8. 1. 2023

Po raňajkách odchádza Alenka s Peťom. Nasleduje upratovanie chalupy a o druhej ju definitívne opúšťajú aj poslední chalupári. Cestou ešte zastávka na koncerte speváckeho zboru zo Zlatých Moraviec v katedrále v Hronskom Beňadiku.

Osoby a obsadenie: Pelé, Svaťa, Milan, Mário

Ivan, Bejka, Borko, Jožko

Majka, Peťo, Alenka

Heslo sme toho roku nevymysleli žiadne.