Bicyklovanie Wienerwaldom

Nespočetnekrát sme pri našich cestách do Álp prechádzali autom lesnatou krajinou okolo Viedne. Vždy nás napadlo, že by sme tento lesnatý kút Rakúska mohli niekedy preskúmať. Tento zámer sme so Svaťou uskutočnili cez tohoročné slávne májové dni.

6. – 8. mája 2017

Wienerwaldom sa začínajú Alpy na východe, aj keď toto pohorie ako naozajstné Alpy vôbec nevyzerá. Svojim charakterom je kdesi medzi Malými Karpatami a Českomoravskou vrchovinou. Oblé nevysoké vrchy pokrývajú hlboké lesy, sem – tam lúky, občas nejaká ta skala. Vďaka svojej polohe bezprostredného susedstva s Viedňou je Wienerwald hojne využívaný na rekreácuiu obyvateľov hlavného mesta Rakúska.

Sobota 6. mája – okruh Wienerwaldom prvý – k Wienerwaldskému jazeru

Sulz im Wienerwald – Wolfsgraben – Wienerwald See – Hochroted – Grub – Sulz im Wienerwald, 38 km

Ubytujeme sa v kempe v Sulz im Wienerwald a vyrážame na prvý cyklovýlet. Cyklistické trasy tu vedú po cestách málo či trochu viac frekventovaných (zvláštny chodník pre bicyklistov bol iba okolo jazera), krásnou krajinou a z kopca do kopca. Je to tu zjavne raj bicyklistov – stretáme ich spústy. Zatiaľ čo sa my so Svaťou trápime do kopca, každú chvíľu okolo nás presviští kolega na csestnom špeciáli a s neuveriteľnou ľahkosťou o chvíľu mizne v diaľke. Sú tí Rakušania takí dobrí bycilkisti, alebo sme my takí pomalí? Jazero Wienerwaldsee nás trochu sklamalo, nedá sa kvôli plotom dostať k vode a okruh okolo jazera nič moc. Obídeme ho a potom sa už trápime do kopca v početných serpentínach do sedla Kleiner Semmering. Pokocháme sa výhľadom na Wienerwald z vrcholu Keiserstein a pokračujeme idilyckou krajinou – lesy, lúky, pasúce sa koníky, pekné výhľady – cez Grub do nášho kempu v Sulz im Wienerwald. Večer potom pozorujeme pána vedúceho kempu – strakatého ušatého zajka, ako si hopká od stanu ku stanu či karavanu a všetkých ubytovaných kontroluje. A aby pri tej robote nevyhladol podchvíľou schrúme nejaké to steblo trávičky.

Nedeľa 7. mája – okruh Wienerwaldom druhý – na miesta historické a do kúpeľov

Heiligenkreuz – Baden – Bad Voslau – Schwarzensee – Mayerling – Heiligenkreuz, 48 km

Deň začíname v kláštore Heiligenkreuz. Odtiaľto do Badenu už ide cyklocesta, na aké sme v Rakúsku zvyknutí – samostatný asfaltový chodník iba pre bicykle a peších. Vedie peknou dolinou Helenental popri rieke Schwechat. Pred Badenom nám trocha spŕchne, ale netrvá to dlho, takže pohoda. Trasa vedie ďalej z Badenu na Bad Voslau poľnou cestou sledujúcou železnicu po opačnej strane než sú osady. Nikde žiadny prechod cez koľajnice. Musíme sa cez ne dostať podchodom na stanici v Bad Voslau. Našťastie nemusíme po schodoch, je tu výťah, akurát tak pre dva bicykle. No povedzte, kto z vás ste už absolvoval časť cyklotrasy výťahom? V Bad Voslau musíme zapojiť všetky orientačné zmysly aby sme našli ten správny smer na Merkensteinradweg, ktorou budeme pokračovať. Počasie sa zatiaľ vyjasnilo, je krásny deň, začal ale fúkať neočakávaný dosť silný vietor, bohužiaľ tým úplne nesprávnzm smerom, teda rovno proti nám. Dvanásť kilometrov mierneho stúpania dolinou riečky Rohrbach sa stáva skutočným trápením. Kilometer pred Scwanzensee sa terén zlomí, ideme z kopca, ale aj z kopca musíme ťahať aby sme nestáli na mieste. Našťastie sa pri Schvarzensee cesta stáča v pravom uhle k severu, vietor máme teraz z boku a tak si dlhý zjazd do Mayerlingu môžeme náležite vychutnať. V Mayerlingu stojí niekdajšie letné sídlo Habzburgovcov, v ktorom sa v r. 1889 spolu so svojou frajerkou zastrelil následník trónu, syn cisárovnej Sisi, princ Rudolf. Z Mayerlingu do Heiligenkreuz je to už čo by kameňom dohodil, ale ešte cez jedno poctivé sedlo. Dva kilometre pred cieľom začína pršať, tentokrát už naozaj, a tak prichádzame k autu moklrí. V kempe nás dnes nevíta pán vedúci strakatý ušiak – schoval sa pred dažďom niekde do domčeka a taktiež ako múdry zajko vie, že by sa od mokrej trávy mohol zduť.

Pondelok 8. mája – okruh Wienerwaldom tretí – na najvyšší kopec Wienerwaldu

Altenmarkt an der Triesting – St. Corona am Schopfl – Schopfl, vrchol – Untertriesting – Altenmarkt, 37 km

Zobudili sme sa do pekného rána. Lúčime sa s útulným kempom, aj pán domáci strakatý ušiak sa s nami prišiel rozlúčiť. Dnes nás čaká výstup, teda výjazd, na najvyššiu horu Wienerwaldu – 893 m vysoký Schopfl. Keď štartujeme z obce Altenmarkt, už je opäť zatiahnuté a dážď len – len spadnúť. Našou prvou zastávkou je bazilika Klein Mariazell (Wienerwald sú malé hory, nuž tu majú všetko malé. Už sme boli v sedle Malý Semering, teraz tu máme Malý Mariazell). Potom cesta postupne stúpa, zprvu mierne, potom strmo a napokon veľmi strmo na vrchol Schopfl. Stojí tu rozhľadňa, postavená v r. 1898. Masívna železná konštrukcia, poctivé základy. Som strašne zvedavý, koľko z tých rozhľadní, ktoré sa teraz u nás stavajú ako o preteky, bude takto stáť o stodvadsať rokov! Pár desiatok metrov od rozhľadne stojí chata Schopfl Schutzhauss, bohužiaľ dnes zatvorená. Prichádzame k nej už v začínajúcom daždi. Zachránil nás winterraum (núdzová zimná izba, ktorá musí byť zo zákona v Alpách na každej chate); sedíme za stolom v útulnej izbičke a pozeráme sa, ako vonku bičuje zem lejak. Tento winterraum nám v pravú chvíľu zoslalo samé nebo. Keď prestalo pršať, vydávame sa na ďalšiu jazdu, teraz už v pohode prevážne z kopca. „Suché“ počasie však netrvá dlho, o chvíľu už opäť prší, a tak celý zjazd dolu do Altenmarkt absolvujeme v hustom daždi. K autu prichádzame celí premočení, ale aj tak to bol dnes pekný výlet.

Fotografie môžete nájst na našej stránke Google photos.