Snehový výstup na Snehový vrch

V poslednú januárovú sobotu sme uskutočnili v zostave Miro Toman, Miro – Sido a Pelé zimný výstup na zasnežený Schneeberg. Pre krátkosť zimného dňa (ale aj pre nedostatok síl) sme nestihli dojsť až na najvyšší vrchol Klosterwapen, o 190 metrov nižší vrchol Waxriegel však bol dostatočne dôstojným zakončením náročnej zimnej túry.

Snehový výstup na Snehový Vrch

(zimný Schneeberg, sobota 31. 1. 2015)

Túžba popasovať sa so Scneebergom v zime vo mne klíčila už dlho, k ideálnej zhode podmienok pre výstup – ozajstná snehová zima, pekné počasie, absencia pracovných povinností a partia odhodlaných nadšencov – prišlo až v sobotu posledného januára. V piatok v Bratislave to veru nevyzeralo, že by sa mohlo dať niečo podnikať v horách, snehová kalamita, akú Slovensko dávno nezažilo, nepôsobila povzbudzujúco. K definitívnemu rozhodnutiu vyraziť na tento kopec došlo až neskoro večer, po preštudovaní všetkých možných dostupných internetových predpovedí počasia.

O pol deviatej ráno parkujeme auto v Puchbergu pri stanici zubačky. Je krásny deň, víta nás slnkom ožiarený zasnežený Schneeberg. Vyrážame cestou, sledujúcou koľajnice ozubnicovej železnice. S pribúdajúcou výškou pribúda snehu, obúvame snežnice. Za stanicou Baumgartner opúšťame pohodlnú cestu, stúpame strmo zasneženým svahom. Vychádzame z lesa, terén sa stáva čoraz nepríjemnejším. Pod tenkou vrstvou nového prachového snehu je tvrdá doska starého snehu, vetrom ubitého. Čerstvý sneh bráni zaraziť hroty snežníc do zľadovatelej dosky, a tak sa nám nohy neustále niekam kĺžu. Odvahu nám dodáva ostrieľaný horský vlk Miro T., ktorý jediný v tomto teréne nemá problém. Vydriapeme sa strmým svahom ku kaplnke cisárovnej Sisi, stojacej pri hornej stanici zubačky. Sú už ale dve hodiny popoludní, ak nechceme zostupovať potme, na najvyšší vrchol Klosterwapen už pokračovať nemôžeme. Nuž sa uspokojíme s blízkym vrcholom Waxriegel (ale ani na ten sme nevystúpili vššetci) a dávame sa na zostup. Tentoraz priväzujeme snežnice na batoh, na nohy obúvame mačky. Vďaka nim svah, ktorý nám pri výstupe na snežniciach tak dvihol adrenalín, prejdeme bez najmenších problémov. Veľa robí, aký inštrument má človek obutý na nohách! Potom ešte dve hodiny kráčame zasneženou cestou popri koľajniciach, s príchodom tmy prichádzame do Puchbergu. Napriek únave z náročnej túry sme plní dojmov a  zážitkov z krásneho dňa prežitého na peknom kopci.

(Miro Toman, Miro-Sido, Pelé)

Pelé

Fotografie môžete nájst na našej stránke Picasa.