Skalné mestá Severovýchodných Čiech

Na Veľkú Noc sme toho roku navštívili pieskovcové skalné oblasti v severovýchodných Čechách – Teplické, Adršpašské a Broumovské skalné mestá. Na skok sme odbehli aj do Poľska do Gor stolowych, kde sme si pozreli unikátne skalné bludisko Blendne skaly. Boli sme v hojnom počte 17 turistov, z toho 11 členov klubu. Ak sa chcete o akcii dozvedieť viac, prečítajte si rozprávanie.

Na Veľkú Noc sme toho roku navštívili pieskovcové skalné oblasti v severovýchodných Čechách – Teplické,  Adršpašské a Broumovské skalné mestá. Na skok sme odbehli aj do Poľska do Gor Stolowych, kde sme si pozreli unikátne skalné bludisko Blendne skaly.

Piatok 25. marec – Blendne skaly

Cesta z Bratislavy prebehla v pohode, pred jedenástou parkujeme v  Poľsku na parkovisku pod Blendnými skalami. Cesta ďalej je však prehradená závorou. Neostáva iné, než ísť tri kilometre po asfaltke pešo. Po chvíli pochopíme, prečo sem vjazd nie je povolený. V hornej polovici je cesta pokrytá vrstvou umrznutého snehu, auto by tadeto veru neprešlo. Podobne to vyzerá aj medzi skalami na vrcholovej plošine stolovej hory, uzulinké rokliny sú pokryté ušľapaným tvrdým snehom. Skalné bludisko nemá chybu, škoda len, že všetky odbočujúce chodby sú prehradené zábradlím, takže sa zablúdiť nedá. Pred mnohými rokmi, keď som tu bol poprvýkrát, to bolo ešte ináč. Pri skúmaní početných uličiek sme v labyrinte naozaj zablúdili.

Ostaš

Po zostupe z Blendných skál sa presunieme do Police nad Metují, kde máme v Turistickej ubytovni Spartak dočasný domov. Pred večerom ešte vystúpime na neďaleký Ostaš. Počasie nič moc, je zatiahnuté a mrholí, takže výhľad z vrcholového brala nestojí za veľa. V krčmičke pod Ostašom si dáme dobrú večeru, zvyšok večera sa vyhrievame v saune pri ubytovni, ktorá je dnes rozkúrená a otvorená.

Sobota 26. marec – Teplické skaly

Z Teplice nad Metují vyrážame do dažďa. Stúpame k skalnému útvaru Lokomotiva a ďalej pomedzi početné skaly cez vrchol Kraví hora, až sa dostaneme k neznačkovanej odbočke do skalného mesta Teplických skál. Tu sme v tom naozajstnom skalnom raji, pieskovcové útvary dookola sú úchvatné. Bohužiaľ sa nedá prejsť celý okruh skalným mestom – v skalách hniezdi sokol a preto je časť okruhu uzavretá. Pred mohutným skalným amfiteátrom je cesta zahradená a stráži to tu ochranár – ornitológ. Vypočujeme si od neho naozaj zaujímavé rozprávanie o živote sokola sťahovavého. Vrátiť sa teda musíme rovnakou cestou, potom ešte vystúpame 650 schodov k bývalému hradu Střmen. Z hradu už neostalo nič, ale výhľad stojí za námahu. Medzičasom sa počasie umúdrilo a je nádherný večer. Pôvodný zámer prejsť Vlčí roklí do Adršpašských skál uskutočnil iba Ctibor s Milanom, ktorí boli o čosi rýchlejší a nekochali sa tak veľmi v skalách ako my ostatní.

Nedeľa 27. marec – Broumovské steny

Dnes ideme dve skupiny oproti sebe, v pláne máme prejsť celý hrebeň Broumovských stien. Turistické značky sú v reáli vedené trochu ináč, ako v mojej starej mape, a tak ak si nechceme pridať kilometer, skracujeme si cestu lesom. Pod hrebeňom sa napojíme na žltú značku a ďalej už pokračujeme pomedzi početné skalné útvary. Tieto sú bohužiaľ v lese, takže veľmi nevyniknú. Na kuse si cestu zjednodušíme chôdzou po asfaltovej cykloceste – je to síce dosť nudné, ale rýchlejšie ako pôvodne plánovaná trasa. Naši protinožci idú poctivo traverzom pod skalami, nariekajúc na rozbahnený terén po roztopenom snehu. Niekoľko krásnych vyhliadok na všadeprítomné pieskovcové skaly, a už prichádzame do najkrajšieho skalného mesta na trase na Hviezde. Tu na nás čakajú odparkované autá našich protinožcov, ktorými sa odvezieme na ubytovňu.

Pondelok 28. marec – Adršpašské skaly

Čo sme nestihli v sobotu, doháňame dnes. Prejdeme si platený vyhliadkový okruh Adršpašských skál (spolu s davom ďalších návštevníkov), potom niektorí ešte ideme na oveľa kľudnejší výlet k zrúcanine hradu Adršpach. Ani z tohto hradu toho veľa neostalo, ale z toho mála ostatkov vidno, že to musel byť veľký hrad. Ale výhľady na Adršpašské skaly od hradu sú nádherné.

Tu sa náš Veľkonočný skalný výlet končí. Ešte sa cestou zastavíme v malebnom mestečku Nové Město nad Metují a potom pokračujeme k domovu.

Účastníci: Pelé, Svaťa, Barborka, Milan, Ivan, Ondro, Ctibor, Bejka, Vlado, Renátka, MiroT, MajaM, Zdeněk, Katka, Michal, Monika, Igor.

Pelé

Fotografie môžete nájst na našej stránke Picasa.