Silvester na Nemčekoch 2019

Chalupná kronika 2019 – 2020

28. 12. 2019 – 5. 1. 2020

Takmer každý Silvester na Nemčekoch je niečím výnimočný, svojim spôsobom výnimočný bol aj ten tohoročný. Jednak svojou dĺžkou – na chalupe sme vo väčších či menších skupinách pobývali 11 dní, jednak počtom chalupárov – dokopy sa nás tu vystriedalo iba osem, ale nikdy nás nebolo naraz viac ako päť, niekoľko dní tu bol dokonca iba jeden.  Aký to kontrast s rokmi, keď sa nás tu  zišlo aj pätnásť naraz!

Prolog

Ako sa už stalo tradíciou, prvý prichádza na chalupu Milan, už v predstihu na Štefana 26. 12. , aby urobil zopár výletov navyše a chalupu vykúril. Rovnako sa už stalo tradíciou, že ho veľmi rád navštevuje domorodec, ovčiar Jožko, a tak mal Milan o „zábavu“ postarané po dva večery až do neskorých nočných  (či skôr skorých ranných?) hodín. Jožka k odchodu ťažko primälo až keď sa Milan dal pred ním do pyžama a takmer už aj zaliezal do spacáku.

Sobota 28. 12. 2019

Večer na chalupu prichádza domáci pán Pelé a Bejka. Milan k svojej vykurovacej úlohe pristupuje naozaj zodpovedne, a tak je na chalupe v obývacej miestnosti saunová teplota. Na večeru Pelé upiekol vynikajúce kozie klobásy z Piatkovho farmového ekochovu, mňam. Milan varí vínečko, čo je tiež  jeho zodpovedná úloha.

Nedeľa 29. 12. 2019

Bejka ostala strážiť chalupu, aby ju nebodaj niekto neukradol a aby v peci nevyhaslo. Pelé a Milan idú cez Horné Lúčno do Veľkej Lehoty oproti Majke, ktorá tam má prísť autobusom z Novej Bane, kam ju doviezol vlak. Majke sa ale nechcelo čakať v Novej Bani trištvrte hodiny na autobus; krásny deň ju vylákal a tak sa rozhodla ísť do Veľkej Lehoty pešo. Pozabudlo dievča, že Veľká Lehota je na kopci, a na tých mapách v mobile vrstevnice nevidno a ani vzdialenosť neodhadneš. Nuž  Majka prichádza do Veľkej Lehoty o pol štvrtej poobede krátko pred zotmením, z neustáleho stúpania s batohom na chrbte dosť vyčerpaná. Do Jedľových Kostolian prídeme už potme. V krčme na nás čaká Borko, ktorý sem pricestoval večer autobusom. Spoločne potom stúpame na Nemčeky, kde už na nás čaká šošovicová polievočka, ktorú navarila Bejka, a pečené kuriatko. Večer trávime pri varenom vínečku a gitare.

Pondelok 30. 12. 2019

Na výlet ideme cez Brezovo a Krížne cesty na Cígerovu skalu. Na krížnych cestách si zaspomíname na krásnu horáreň, ktorá tu donedávna stála. Lesný úrad sa ju ale ktovieprečo rozhodol zrovnať so zemou, neostalo tu po nej vôbec nič. Potom vystúpime na Cígerovu skalu. Lúčime sa s Borkom, ktorý odchádza smerom na Veľké Pole na autobus domov. Aj Bejka nám odišla, kým sme sa vrátili z výletu. Večer ale prichádza Svaťa a krátko po nej Vlado, takže nás je opäť päť. Večeriame cesnakovú polievočku a Majkinu špecialitu – špekáčiky na čiernom pive, dnes obzvlášť pikantné. Večer sme si spomenuli na starú obľúbenú hru Šarády, a tak ju chvíľu hráme. Zlatým klincom večera je, keď Pelé predvádza „Som blbý ako tágo“. Najviac nás potrápil taktiež Pelé, keď nechal Majku zahrať „Duch Karla štvrtého“.

Utorok 31. 12. 2019, Silvester

Autom sa presúvame do dediny Lovce  a odtiaľ šliapeme na kopec zvaný Člnok. Je to veľmi pekný výlet, plný prekvapení. Prvým je kaplnka na okraji lesa, ktorý tu nechal postaviť nejaký miestny občan v roku 1953. Vyzerá to neuveriteľne, že sa v čase najtvrdšieho, až besného socializmu mohlo niečo také postaviť. Druhým je parádna hojdačka pri  studničke Vlčí kút. To bolo radosti! No a tretím a najkrajším prekvapením je les na kopci Člnok. Staré, pokrútené duby dodávajú miestu veľmi zvláštnu atmosféru. Samotný vrchol kopca je skalnatý a s peknými výhľadmi. Kto by to bol povedal u tak nenápadného kopca. Cestou k autu ešte navštívime zubriu oboru, aby sme sa pozreli na tie „malé“ zvieratká. Na chalupe potom na nás čaká výborná kapustnica. Zahráme sa Karkason a pozeráme retro – diáky zo starých výprav so hôr. Polnočný rachot a ohňostroj v susednom Gaizlerovom penzióne prečkáme bez ujmy na zdraví, potom do pol tretej už sa  len rozprávame a spomíname.

Streda 1. 1. 2020, Nový Rok

Výlet po hrebeni kopca Lom na Drieňovú k rozhľadni. Zatiaľ čo sa túlame po zasnežených horách opustil nás Milan, ktorému dnes akosi nebolo dobre. Poobede odchádza Majka a Vlado a krátko po nich aj Pelé. Na chalupe ostala sama samotinká Svaťa.

Štvrtok 2. 2. 2020

Opäť krásny deň. Svaťa ide cez lúky do Jedľových Kostolian a potom cez Kazimírov a Lúčno späť na Nemčeky. Zvyšok dňa využila na upratovanie a roboty okolo chalupy.

Piatok 3. 2. 2020

Doobeda Svaťa zbiera šípky. Poobede prichádza Péťa, stihnú  ešte za vidna vybehnúť na lúku nad pumpou a na Lopatu. Je inverzia, z mrakov vykukuje iba vrchol kopca Kruh nad Skýcovom.   Po zotmení sa potom na chalupu vrátil aj Pelé, čím sa počet chalupárov zvýšil na troch.  Večer opäť retrodiáky a spomínanie.

Sobota 4. 1. 2020

Presúvame sa do Novej Bane a odtiaľ stúpame na novú rozhľadňu Háj. Sme prekvapení, aké je okolie Novej Bane pekné. Aj výhľady z rozhľadne napriek zamračenému počasiu stoja za to. Trocha nás zarazila tabuľka varujúca pred medveďmi. Že by sa už tie potvorky zatúlali až sem? Večer na Nemčekoch intenzívne sneží, kraj sa mení na zimnú rozprávku.

Nedeľa 5. 1. 2020

Ešte krátky výlet smerom na Brezovo, potom už chalúpku iba upratujeme a poobede odchádzame do svojich bližších (Bratislava) či vzdialenejších (Praha) domovov. Dovidenia o rok.

Osoby a obsadenie: Pelé, Svaťa, Milan, Bejka, Borko,  Majka, Vlado, Péťa.

Heslo chalupy:  Jsem blbej jako tágo.