Horná Nitra – Veľká Noc 2018

Na veľkonočné voľné dni sme toho roku nasmerovali kroky našej klubovej akcie do hôr na Hornej Nitre. Bývali sme v chate Poniklec na Remate, odkiaľ sme robili výpady do blízkeho či vzdialenejšieho okolia. Počasie nám neprialo mimoriadne – dážď začal v piatok večer a pršalo takmer bez prestania do nedeľného poludnia, sem – tam aj sniežik padal. Niektorí z nás to psychicky nezvládli a poodchádzali v nedeľu ráno domov. Tí, ktorí vydržali, boli odmenení krásnym slnečným počasím v pondelok a peknou túrou na vrch Rokoš. Akcie sme sa zúčastnili v hojnom počte 22 členov a sympatizantov.

Horná Nitra

Nitrické vrchy, Vtáčnik, Veľká Noc 30. 3. – 2. 4. 2018

Na veľkonočné voľné dni sme toho roku nasmerovali kroky našej klubovej akcie do hôr na Hornej Nitre. Bývali sme v chate Poniklec na Remate, odkiaľ sme robili výpady do blízkeho či vzdialenejšieho okolia. Počasie nám neprialo mimoriadne – dážď začal v piatok večer a pršalo takmer bez prestania do nedeľného poludnia, sem – tam aj sniežik padal. Niektorí z nás to psychicky nezvládli a poodchádzali v nedeľu ráno domov. Tí, ktorí vydržali, boli odmenení krásnym slnečným počasím v pondelok a peknou túrou na vrch Rokoš. Akcie sme sa zúčastnili v hojnom počte 22 členov a sympatizantov.

Piatok 30. marec:

Väčšia časť výpravy, ktorá sa presúva autami, vyrazila o pol desiatej predpoludním z Uhrovského Podhradia na Uhrovský hrad. Je to jedna z najzachovalejších románskych zrúcanín na Slovensku. Ako mnohé zrúcaniny u nás, aj Uhrovec má svojich nadšených ľudí, ktorí pracujú na jeho záchrane. Na hrade funguje improvizovaný bufet a dokonca sa tu dá aj prespať. Za  hradom si niektorí ešte ideme pozrieť Uhrovskú jaskyňu. Na tabuli pri ceste čosi píšu o 11 metrovej jaskyni, zjavne však jaskyniari pri meraní použili bulharské metre, pretože tá (dosť nezaujímavá) diera do skaly meria iba metre štyri. Ďalej pokračujeme hrebeňom na Jankov vřšok, pozrieme si pamätník a potom už len zostúpime do Uhrovca na dobrú fazuľovú polievočku. Rodný dom Ľudovíta Štúra a Alexandra Dubčeka si pozrieme iba zvonka, múzeum je už zatvorené.

Potom sa presunieme na Rematu, kde nás už čaká zvyšok výpravy, ktorý pricestoval vlakom. Deň využili na výstup na Bralovú skalu nad Rematou.

Sobota 31. marec:

Pršalo celú noc a ani ráno nechce prestať. Na dnes plánovaný výstup na Veľký Grič sa stáva nerealizovateľnou vidinou. O desiatej na chvíľu dážď ustal, a tak malá turistikychtivá skupina vyráža smerom Sklenianske lúky. Väčšia časť osadenstva ide radšej do Bojníc, kde si v suchu pozrú zámok. Turisti cestou navštívia jaskyňu pod Hájskou skalou. Treba do nej vliezť šikmou, mokrou a šmykľavou chodbou, a tak takmer všetci z jaskyne vidia len vchod. Iba Pelé je dostatočný blázon na to, aby sa tade prepchal a potom sám obdivuje výzdobu v 6 metrov vysokom jaskynnom dóme.

Keď prichádzame na Sklenianske lúky, začína opäť pršať. Je to škoda, krajina je tu veľmi pekná a idilická. Časť výpravy ide teda do Skleného do krčmy a na Rematu potom vlakom, časť zostupuje v daždi cyklocestou na Rematu. Pelé sa pokúsi napriek dažďu (a dokonca na chvíľu aj búrke – prvej tohoročnej) pokračovať na Bralovú skalu. Jeho pokus sa však končí neúspešne – stará čeveno značená trasa ide po inej strane kopca ako nová, stretajú sa pod Bralovou skalou. Nuž a Pelému sa podarilo obkrúžiť kopec, tam po novej značke a nazad po starej. Stále si pokojne vykračuje po turisticky značkovanom chodníku a nestačí sa čudovať, ako sa opäť dostal na miesto, odkiaľ pred hodinou vyšiel. Nuž a pretože po celú tú hodinu husto pršalo, nechce sa mu už premočenému absolvovať druhý pokus a zostúpi na Rematu pohodlnou cyklocestou.

Nedeľa 1. Apríl:

Stále prší. Prvý to vzdáva Sido a odchádza na ranný vlak do Bratislavy, po ňom Vlado s Renátkou a Bejkou. Ctibor sa ide prevetrať napriek dažďu, niekoľko hodín šliape po cestách a necestách v okolí Rematy, potom tiež ide uschnúť do Bratislavy, spolu s Jožkom Novákom. Ostatní sedia v chate a pozerajú z okna kedy už konečne dážď ustane. Stalo sa tak takmer presne o dvanástej. Máme pred sebou poldeň bez dažďa, ktorý využijeme na výstup z Handlovej na Malý Grič. Hory sú pokryté tenkou vrstvou snehu, obdivujeme podmračené, zachmúrené výhľady na pohorie Vtáčnik. Do Handlovej sa vraciame banským náučným chodníkom, ktorý nás prevedie medzi Malým a Veľkým Gričom.

Pondelok 2. Apríl:

Konečne pekné počasie. Modrá obloha, slnko. Paráda. Definitívne opúšťame chatu Poniklec a presúvame sa do Diviackej Novej Vsi, odkiaľ stúpame na Rokoš. Vrchol Rokoša je zalesnený a nezaujímavý, komu sa ale nelenilo prejsť ešte cca 200 metrov k pamätníku Štúra a Dubčeka ocitol sa na krásnej lúke s výhľadom na Uhrovský hrad a kopce na západ od Rokoša. Zostup z Rokoša po žltej značke po hrebeni cez Predený Rokoš je skutočná lahôdka. Krásna krajina, skaly, výhľady. Ale aby sme sa tak veľmi netešili, úplný záver túry dá zabrať – zostup z Predného Rokoša do Ješkovej Vsi nad Nitricou je strmý priam extrémne a v tom blate po predchádzajúcich dažďoch aj riadne šmykľavý. Na každý pád to ale dnes bola prekrásna túra.

(Pelé, Svaťa, Barborka, Maja M., Ivan, Ctibor, Sido, Bejka, Jožo Novák, Milan, Lukáš, Vlado, Renátka, MiroT, Naďa, Zdenek, Katka, Michal, Zuzka, Borko, Danielka, Terezka.)

Pelé

Fotografie môžete nájst na našej stránke Google photos.