Na bicykli popri rieke Mur

Rok sa zišiel s rokom a opäť prišla tá chvíľa, keď nakladáme bicykle na autá a vyrážame do susedného Rakúska na ďalšiu z ich skvelých cyklotrás. Tento rok padla voľba na rieku Mur, ktorá pramení vysoko v horách na rozhraní Nízkych a Vysokých Táur, cez Rakúsko tečie pomedzi krásnymi horami, pokračuje do Slovinska a ďalej Chorvátska, aby sa tu na hranici s Maďarskom po 456 kilometroch vliala do rieky Drávy. Tak túto rieku sme po celý týždeň na bicykloch sprevádzali.

Murradweg, 8. – 15. august 2015

Rok sa zišiel s rokom a opäť prišla tá chvíľa, keď nakladáme bicykle na autá a vyrážame do susedného Rakúska na ďalšiu z ich skvelých cyklotrás. Tento rok padla voľba na rieku Mur, ktorá pramení vysoko v horách na rozhraní Nízkych a Vysokých Táur, cez Rakúsko tečie pomedzi krásnymi horami, pokračuje do Slovinska a ďalej Chorvátska, aby sa tu na hranici s Maďarskom po 456 kilometroch vliala do rieky Drávy. Tak túto rieku sme po celý týždeň na bicykloch sprevádzali.

Sobota 8. august Sticklerhutte – Sankt Michael in Lungau, 26 km

Všetci sa stretáme pred poludním v kempe v malebnom mestečku Sankt Michael in Lungau. Staviame stany a vyrážame proti prúdu rieky do hôr. Jožo, Vlado a Renátka poctivo na bicykli, ostatní sa vyvezieme autom kam až pustí – aj tak to máme ešte na začiatok Murradweg 400 metrov do kopca. Bohužiaľ, z krásnej scenérie okolitých hôr, na ktorú sme sa všetci tešili, toho veľa nevidíme – kopce sa halia do čiernych mrakov, dážď len – len spadnúť. A veru na seba dlho čakať nenechal, suchí na chatu Stickler Hutte prišli iba tí najrýchlejší. Sedíme v útulnej jedálni chaty, popíjame pivko či iné drinky a tešíme sa na nasledujúce dni a kilometre na bicykloch. Vonku zatiaľ husto prší.

Keď dážď ustal, sadáme na bicykle a vyrážame dolu kopcom. Je to takmer celé z kopca, kilometre rýchlo pribúdajú. Dažďová pauza bohužiaľ bola iba krátka, a tak prichádzame do St. Michael celí mokrí.

Nedeľa 9. august St. Michael – Murau 56 km

Ráno stále visia na oblohe čierne mraky, na bicykli je celkom chladno. Ťažko si teraz predstaviť, že nás čaká extrémne horúci týždeň, počas ktorého nás bude neustále ubíjať horúčava a dehydratácia. Zatiaľ to ale ešte nie je pravda a tak frčíme krásnou krajinou popri rieke. Sprevádza nás trať úzkokoľajnej železničky, ktorá sa tiahne celou touto dolinou. Zastavujeme sa v mestečku Tamsweg, potom pokračujeme do pekného, starobylého mestečka Murau. Po skupinkách absolvujeme večernú prehliadku mesta, podaktorí si posedíme v miestnom pivovare pri dobrom pivečku. Tu v Murau sa varí výborné Murauer Bier.

V kempe Olahgut na nás čaká milé jazierko. Vzhľadom na to, že poobede sa už začali spomínané horúčavy, podvečerný kúpeľ v jazere (spolu s kačičkami) padne veľmi dobre. Niektorí potom ešte absolvujú aj nočný a ranný kúpeľ. Bol to veľmi príjemný kemp.

Pondelok 9. august Murau – Grosslobming 68 km

Trasa vedie opäť krásnou krajinou, horúčava je riadna. V jednej z dediniek, cez ktoré prechádzame sa zastavujeme na pive. Pivo dobre padne, avšak obťažuje nás tu množstvo ôs (sviní pruhovaných, ako sme ich nazvali). V tejto krčmičke sme ale zistili, že v Rakúsku nie je všetko ružové a nie všetci Rakúšania sú poctiví – baba krčmárka nás celkom evidentne ošmekla o desať Euro a ešte bola drzá. Pozrieme si mesto Judenburg a pokračujeme do kempu v Grosslobmingu pri Zeltwegu, kde na nás opäť čaká milé kúpacie jazero.

Utorok 10. august Grosslobming – Ungersdorf 88 km

Asi najdlhšia etapa na trase. Cestou zopár pekných miest – Leoben, Bruck an der Mur, dedinka Perneg so zaujímavým kostolom, výhľady na krásne kopce – ráno Seckauerské Taury a Seetalerské Alpy, na kuse výhľadom dominoval majestátny Hochschwab, večer potom skalnaté kopce Fišbacherských Alp. No a na záver čerešnička na torte – krásne mestečko Frohnleiten. Z neho už je to iba na skok do útulného kempu v Ungersdorfe.

Streda 11. august Ungersdorf – Wundsuh 49 km

Dnes je na programe len krátka etapa. V ceste máme totiž mesto Graz, na jeho prehliadku chceme mať dostatok času. Graz naozaj stojí za to, je tu na čo pozerať.

Štvrtok 11. august Wundsuh – Bad Radkersburg 78 km

Dnešný deň ukončíme Murradweg na území Rakúska. Ráno nám telefonuje Jožo, že opäť prišiel za nami (odišiel domov v pondelok večer, pretože mal v Bratislave povinnosti). Stretáme sa s ním až v priebehu dňa na trase. Tento rok sa nám rozmohol zvyk jazdiť si svojim tempom a tých za sebou veľmi nečakať, a tak sa krátko po štarte trháme na dve skupiny. V priebehu dňa sa z podobného dôvodu trhá aj druhá skupina takmer na prvočinitele, a tak sa po trase pohybujeme v niekoľkých menších skupinách a jednotlivcoch. Všetci spolu sa stretáme až v podvečer v mestečku Mureck. Do cieľa v Bad Radkersburg už pokračujeme spolu, okrem Peleho, ktorý psychicky nezvládol tento spôsob „kolektívnej“ bicyklovačky a ide radšej sám. Bad Radkersburg sa ukázal byť veľmi pekným mestečkom. Okrem množstva veľkých kúpeľných domov tu je veľký park a romantické staré mesto. Stačí prejsť cez most na druhú stranu rieky a ste v Slovinsku v Gornej Radgone, nad ktorou sa na kopci vypína z ďaleka viditeľný hrad. Paradoxne je v noci osvetlená len Slovinská strana hradu, zakrytá domami; tá doďaleka z rakúska viditeľná strana je tmavá.

Piatok 12. august Bad Radkersburg – Lendava 58 km

Prechádzame cez hranice, sme v Slovinsku. Rozdiel je viditeľný ihneď. Cyklotrasa zle označená, často treba dumať nad mapou. Prevážne vedie po ceste, iba nepatrná časť je cyklocesta povedľa nej, tú však Slovinskí vodiči využívajú na parkovanie, auto treba obísť po tráve. A aj to sa pánu vodičovi, stojacemu obďaleč, nepáči, asi má strach, že mu jeho fáro, blokujúce celú šírku cyklochodníka, poškriabeme. Dediny fádne, cesty rozbité, úmorné teplo, krčmy žiadne. Dosť nezaujímavá etapa. Príjemnou zmenou je kemp v slovinskej Lendave. V cene kempu máme aj voľný vstup do plaveckého bazéna a termálnych kúpeľov, čo radi využívame a celý zvyšok popoludnia sa močíme vo vode.

Sobota 13. august Lendava – Legrad 78 km

Záverečnú etapu našej cesty väčšina vzdala. Úmorná horúčava robí svoje, taktiež vedomie, že dnes bude 51 km trasy bez asfaltového povrchu. Možnosť kúpania v kempovom bazéne je veľkým lákadlom, a tak na posledný úsek cesty do Legradu vyráža iba pätica skalných bicyklistov – Boris, Ivan, Pelé, Svaťa a Jana. Cyklotrasa naozaj po cca 15 – tich kilometroch opúšťa asfaltovú cestu, ďalej pokračujeme po šotoline. Krajina, cez ktorú bicyklujeme, je však úchvatná. Ideme po lese v tesnej blízkosti rieky, ktorá pre nás pripravuje množstvo kúzelných zákutí. Toto je jeden z najkrajších úsekov celej Murskej cyklocesty. Bohužiaľ sa táto nádhera po pár desiatkach kilometrov končí, v druhej polovici už len sledujeme hrádzu a rieku nevidíme. Horúčava je úmorná, dnes je snáď najteplejší deň za celý týždeň. Od tepla sme zmorení úplne všetci. Posledné kilometre je aj značenie cyklocesty úplne mizerné, na rázcestiach nevieme kade ďalej. Boris sa ujíma vedenia a celkom intuitívne na každej križovatke vyňuchá ten správny smer. O pár chvíľ prichádzame do Dolnej Dubravy. Na cestu do Legradu sa musíme popýtať miestnych obyvateľov.

V príjemnej Legradskej krčmičke na nás už čaká Miro s Majkou, ktorí sa sem po výdatnom kúpaní v Lendave doviezli autom. Nasadajú na bicykle a spolu s nami absolvujú posledné dva kilometre k sútoku riek Mur (tu Mura) a Dráva. Sme na konci našej cesty, 456 kilometrov od Sticklerhutte v Radstadterských Taurách, kde sme naše cykloputovanie pred týždňom začali. Kúpeľ v Dráve z nás zmyje pot celodenného pachtenia v horúčave a prach zo šotolinových ciest, ktorými sme prešli. Potom už nakladáme bicykle na autá a proti noci vyrážame k domovu.

A ktože to tu bicykloval? Pelé, Svaťa, Boris, Majka, Miro, Ivan, Jana, Zdeněk, Katka, Michal, Zuzka

Na časť cesty s nami boli Vlado, Renátka a Jožo Bielik.

Pelé

Fotografie môžete nájst na našej stránke Picasa, prípadne u Zuzky Novákovej.