Krajinou jazier na bicykli

Tohoročná veľká letná bicyklovačka sa od tých predchádzajúcich trocha líšila. Predovšetkým sme nesledovali rieku, ako tomu bolo vždy doposiaľ, ale trasa spájala jazerá Soľnej komory, medzi ktorými často prekonávala horské sedlá. Celá trasa viedla medzi nádhernými horami, neustále bolo na čo pozerať. Taktiež sa tohoročná bicyklovačka líšila počasím – celú polovinu týždňa intenzívne pršalo. V tomto počasí prešiel skoro celú trasu iba železný muž Boris, ostatní sme bicyklovanie odflákli. Kvôli počasiu sa nám nepodarilo naplniť ani naše predsavzatie okúpať sa v každom jazere; pri teplote 8 stupňov Celzia sa do vody už nechcelo ani tým najotrlejším.

Salzkamergutradweg, 6. – 13. 8 2016

Tohoročná veľká letná bicyklovačka sa od tých predchádzajúcich trocha líšila. Predovšetkým sme nesledovali rieku, ako tomu bolo vždy doposiaľ, ale trasa spájala jazerá Soľnej komory, medzi ktorými často prekonávala horské sedlá. Celá trasa viedla medzi nádhernými horami, neustále bolo na čo pozerať. Taktiež sa tohoročná bicyklovačka líšila počasím – celú polovinu týždňa intenzívne pršalo. V tomto počasí prešiel skoro celú trasu iba železný muž Boris, ostatní sme bicyklovanie odflákli. Kvôli počasiu sa nám nepodarilo naplniť ani naše predsavzatie okúpať sa v každom jazere; pri teplote 8 stupňov Celziusa sa do vody už nechcelo ani tým najotrlejším.

Sobota 6. augusta: etapa prvá – Regau – Unterach am Attersee

Na trasu sme vyrazili v komornej zostave 9 ľudí. Posádku Roomstra tvorili Pelé, Svaťa, Zdeněk a Jana, posádku Kie Ivan, Boris, Miro a Majka. Ako samostatná a na ostatných nezávislá jednotka sa v treťom aute viezol Jožo Bielik. Posádka Roomstra vyráža z Unterachu pri Attersee, posádka Kie z parkoviska pri diaľničnej križovatke Regau neďaleko Gmundenu. Obe skupiny sa stretnú v Abtsdorfe, vymenia si kľúče od áut a pokračujú každá svojou cestou.

Dnešná zahrievacia etapa merala 38 km, cena kempu 10 €.

Nedeľa 7. augusta: etapa druhá – Unterach – .. Grabensee

Mám s Janou službu, nuž ráno (po príjemnom kúpeli v Attersee) vyrážame autom do …. pri Grabensee. Staviame stany vo veľmi príjemnom kempe, s oveľa milším personálom, než sme mali v Unterachu. Tam boli na rakúske pomery veľmi nepríjemní. Sadáme na bicykle a vyrážame na trasu. V tejto časti Soľnej komory však cyklotrasa nie je tak dobre značená ako včera, tak často musíme použiť mapu a um, aby sme našli ten správny smer. Vcelku sa nám to darí, a tak sme o pár hodín pri Irrsee, kde sa stretáme s protismernou skupinou. Samozrejme absolvujeme povinnú kúpeľ v Irrsee, v dnešný teplý slnečný deň aj veľmi príjemnú. Potom pokračujeme cez malebné mestečko Mondsee k rovnomennému jazeru. Po celý čas máme pred sebou nádherný kopec Schafberg, z tejto strany strmý a skalnatý, a vedľa neho mohutnú Drachewand nad jazerom. Pochvaľujeme si, že ideme týmto smerom – hlavná skupina mala tieto krásne kopce za chrbtom. Večer nás čaká ešte jeden príjemný kúpeľ v Grabensee, pri ktorom spíme.

Dnešná etapa merala 58 km, cena kempu 9 €

Pondelok 8. augusta, etapa tretia – …. – Gries

Opäť krásny deň. Vyrážame popri jazere Grsabensee a  Obertrumersee a neskôr popri rieke Salzach do Salzburgu. Majka s Mirom si pozrú hrad, ostatní sa venujeme prehliadke mesta. Zo Salzburgu pokračujeme miernym, ale zato 10 km dlhým stúpaním do Eugendorfu a ďalej do Griesu pri Mondsee. Prichádzame sem už pri západe slnka, je nádherný večer, nádherné pohľady, ktorým dominuje opäť vrch Schafberg. V jazere sa kúpeme už potme pri mesiačiku.

Dnešná etapa merala 73 km, cena kempu 11 €

Utorok 9. august, etapa štvrtá – Gries – Hallstatt

Prídel pekného počasia sme si vyčerpali, od rána husto prší. Ani predpoveď počasia neveští nič dobré. Nechce sa nám veru na bicykel, tak sa do Hallstattu presúvame autom. Iba železný muž Boris odmieta kvôli dažďu vynechať etapu a do Hallstattu bicykluje. V Hallstatte sa ubytúvame v kempe s veľmi nepríjemným personálom (dali sme mu meno „Kemp u malého Hitlera“) a v daždi ideme do mesta. Najlepšie sa dnes skryť niekam pod strechu, alebo do diery – a tak ideme na prehliadku Hallstattských soľných baní. Síce sme boli poldruhej hodiny pred dažďom dobre skrytí, to sme si ale vykúpili dvojhodinovým čakaním v rade pred baňou na daždi. Soli sme v bani veľa nevideli, zato sveteľných a vizuálnych efektov, ako aj šmýkania sa po drevených šmykľavkách, bolo dosť. Večer chvíľu neprší a tak sa túlame mestom. O ôsmej začína opäť pršať a prší celú noc.

Koľko merala etapa neviem, Boris nepovedal, cena kempu 14 € (!!)

Streda 10. augusta etapa piata – Hallstat – Altausseer See

Ráno nie je iné, neustále prší. Do cieľa etapy sa teda presúvame opäť autami, iba Boris opäť na bicykli, čím zachraňuje česť pelotónu. Staviame stany v útulnom kempe medzi horami neďaleko Altausseersee. Poobede prestáva pršať, a tak posádka Roomstra sadá na bicykle a ide si pozrieť kúpeľné mestečko Bad Aussee a pobicyklujú okolo jazera Altausseer See. Posádka Kie (okrem Borisa, ktorý sa po absolvovaní etapy pridal k bicyklujúcej skupine) ide do Bad Ausee autom a potom pešo vystúpia na kopec s rozhľadňou, ktorý je nad kempom. Cestou nazbierajú slušné množstvo krásnych rýdzikov.

Dnes sme nabicyklovali iba 15 km, cena kempu 9,25 €

Štvrtok 11. augusta, etapa siedma – Ausersee – Gmunden

Ráno už súvisle neprší, iba občas. Hory naokolo sú však skryté v mrakoch, a tak sa dnešnú horskú etapu cez sedlo pod Lawinensteinom rozhodujeme odložiť na zajtra (alebo na neurčito) a vyrážame na poslednú etapu Saltzkamergutradweg do Gmundenu. Posádka Roomstra a Boris na bicykli, posádka Kie autom. Dopoludnie počasím nestojí za veľa, celú cestu do sedla Blaa Alm ideme v daždi. Nasleduje dlhý a miestami aj veľmi strmý zjazd po šotolinovej ceste prekrásnym kaňonom do Bad Ischlu. V zjazde sa Jane prihodil veľmi nepríjemný pád, našťastie (hlavne vďaka prilbe, ktorá to riadne schytala) sa zaobišiel len s modrinami, narazenou rukou a roztrhanou pláštenkou. Pred Bad Ischlom sa začína cez mraky nesmelo predierať slniečko, ktoré do nás po takmer troch dňoch dažďa vlieva energiu a nádej. Z Bad Ischlu pokračujeme pohodlnou cyklocestou popri rieke Traun a následne po brehu jazera Traunsee do Gmundenu. To už je modré nebo a krásny večer. Hneď je na svete krajšie!

Dnešná etapa merala 57 km, cena kempu ako včera (spíme opäť pri Autarsseer See)

Piatok 12. augusta, neúplná etapa šiesta – okruh okolo Grundlsee

Včerajší nádherný večer nás naplnil nádejou, v noci však opäť začína pršať a prší aj ráno. Síce už nie tak husto, ako predchádzajúce dni, zato vytrvale. Posádka Kie to už psychicky nezvláda, balí a vyráža k domovu. Celkom pochopiteľne im nedáva zmysel moknúť a mrznúť ďalší deň. Posádku Roomstra drží pri živote predpoveď počasia na sobotu, ktorá sľubuje krásny a teplý deň, a tak sa rozhodnú zotrvať. Sadajú na bicykle a za súvislého mrholenia bicyklujú k jazeru Grundlsee. Odtiaľ Salzkamergutradweg pokračuje horskou etapou cez 1150 m vysoké sedlo medzi Lawinensteinom a Turkenkoglom do Bad Mitterndorf; šliapať ale 500 výškových metrov do mrakov, bez najmenšej šance na výhľady, nedáva zmysel, a tak namiesto toho pokračujú k ďalšiemu jazeru Toplitzsee. Tu sa v rybárskej krčme zohrejú výbornou rybacou polievkou z údeného pstruha, potom sa vrátia ku Grundlsee a po jeho druhom brehu bicyklujú a miestami tlačia späť do kempu. Na záver túry posedia aspoň na chvíľu v suchu v útulnej „šniclovej“ krčmičke (pri pivečku a wieneršnycli), potom už za tmy šup do kempu zaliezť do mokrých stanov.

Dnešná skrátená etapa merala32 km

Sobota 13. augusta, etapa štvrtá – Sankt Gilgen – Obertrausen (Hallstatt)

Vstávame do drobného dažďa, čo nás neteší. Že by sme čakali nadarmo? O ôsmej však prestáva pršať, o pol deviatej sa mraky ako šibnutím čarovného prútika roztrhnú a v priebehu niekoľkých minút stúpne teplota o desať stupňov. Vyzliekame vrstvy nepremokavé aj teplé, ostávame len v tričku a kraťasoch. Odrazu je krásny deň. Oplatilo sa počkať. Rozlúčime sa s útulným kempom, v ktorom sme strávili tri noci a ideme bicyklovať na štvrtú etapu Salzkamergutradweg, ktorú sme pre dážď predtým vynechali. Cesta vedie popri jazere Wolfgangsee s krásnymi pohľadmi na majestátny Schaffberg, potom popri Traune k Halstadtersee, ktoré obchádzame z východnej strany. Tu je breh jazera na kuse strmý a skalnatý, a tak tu cyklocesta vedie veľmi neobvykle po umelých lávkach nad vodou. Zvláštny zážitok. Dnes sa nám taktiež darí trocha vyrovnať kúpacie skóre – zaplávame si vo Wolfgangsee aj v Halstadtersee; voda je napriek predchádzajúcim chladným dňom veľmi príjemná. Etapa v krásnom horskom prostredí sa nám všetkým veľmi páčila, a tak plní dojmov a v dobrej nálade nakladáme bicykle na strechu auta a vydáme sa na cestu domov.

Dnešná etapa merala 48 km.

Pelé

Fotografie môžete nájst na našej stránke Google photos.