Na bicykli v kraji, kde sa Lictensteini vyšantili

Tohtoročnú bicyklovú sezónu sme zahájili v hojnom počte (12 bicyklistov) cyklookruhom okolo moravských obcí Lednice a Valtice. Lednický zámok v predminulom storočí obývali Lichtenšteini, ktorí v priľahlých lužných lesoch postavili množstvo zaujímavých poľovníckych zámočkov a iných stavieb, ktorými dotvárali okolitú krajinu k obrazu svojmu. Cieľom nášho výletu bolo navštíviť pokiaľ možno všetky tieto objekty. Prečítajte si rozprávanie o našom cykloputovaní.

Lednicko – Valtický areál, nedeľa 21. 4. 2013

Tohtoročnú bicyklovú sezónu sme zahájili v hojnom počte (12 bicyklistov) cyklookruhom okolo moravských obcí Lednice a Valtice. Lednický zámok v predminulom storočí obývali Lichtenšteini, ktorí v priľahlých lužných lesoch postavili množstvo zaujímavých poľovníckych zámočkov a iných stavieb, ktorými dotvárali okolitú krajinu k obrazu svojmu. Cieľom nášho výletu bolo navštíviť pokiaľ možno všetky tieto objekty.

Na trasu sme sa vydali v Břeclavi. Po cca 8 kilometrovej jazde lesom prichádza prvá zaujímavosť – umelo postavená zrúcanina hradu, poľovnícky zámoček Janúv hrad. Neďaleko sa nachádza klasicistná stavba Lovecký zámeček (taktiež poľovnícky zámoček), ten je ale za plotom s tabuľkou dôrazne upozorňujúcom, že sa jedná o súkromný objekt. Do Lednice je to už iba kúsok. Na prehliadku zámku čas nemáme, nuž tlačíme bicykle cez zámocký park (v parku je jazda na bicykli prísne zakázaná) k minaretu. Minaret je najstaršou stavbou Lednicko – Valtického areálu, postavenou v maurskom slohu v r. 1802. Je to najvyššia stavba tohto druhu v neislamských krajoch s výškou 60 m. Poniektorí si nenecháme ujsť vyhliadku z ochozu na vrchole minaretu, väčšina bicyklistov však dáva prednosť pivu v bufete či leňošeniu na lavičke. Malou skrytou bránkou opúšťame zámocký park a pokračujeme po moste cez rieku Dyje k pamätníku Obelisk. Je to 23 m vysoký stĺp postavený z pieskovcových kvádrov na pamiatku uzavretia mieru medzi Francúzskom a Rakúskom v r. 1797. Vraciame sa späť do Lednice a pokračujeme okolo Lednických rybníkov k ďalšiemu bývalému poľovníckemu zámočku (zjavne v týchto lesoch Lichtensteini intenzívne poľovali) Rybniční zámeček. Máme šťastie – včera tu bola svadba, dnes sa intenzívne upratuje, je tým pádom otvorené a ochotný pán správca nám mnohé o zámočku porozpráva. Ďalšou zastávkou na trase je Apollónúv chrám – romanticko – klasicistná stavba zdobená sochami a reliéfmi, s krásnym výhľadom na Lednické rybníky a celý Lednický areál z terasy. Výhľad si vychutnáva však len Pelé so Svaťou, Karol zatiaľ dole opravuje defekt a zvyšných deväť bicyklistov ho povzbudzuje. Keď je opäť Karolov bicykel schopný jazdy, vydávame sa na ďalšiu púť. Čaká na nás rozsiahla hospodárska empírová stavba Nový Dvúr. Na lúkach okolo sa popásajú koníky, chovu ktorých v súčasnosti stavba slúži. Odtiaľto to už nie je ďaleko na Tři grácie. Jedná sa o kryté stĺporadie so sochami múz, v interiéri sa nachádza bronzová socha Psyché. Súsošie Troch grácií pred stĺporadím vytesané z jedného kusa kameňa predstavuje v životnej veľkosti tri grécke bohyne – Aténu, Artemidu a Afroditu (a na krátky čas aj Milenu, Majku, Svaťu a Renátku). Príjemnou lesnou cestou pokračujeme k poľovníckej neogotickej kaplnke Svätý Hubert s tromi veľkými sochami anjelov (ktorí majú, ktovie prečo, všetci amputované nosy), a ďalej k ďalšiemu poľovníckemu zámočku Randesvous, čo je romantická stavba v podobe rímskeho triumfálneho oblúku. Ďalšia z Lichtensteinských stavieb, Belveder, sklamala – za neprístupným potom ošarpaná budova (pôvodne vraj slúžila pre chov bažantov). Vo Valticích okrem prezretia exteriéru zámku uspokojíme konečne aj naše žalúdky, najedení vyrážame do nečakane strmého kopca (kde sa tu v tej rovine taký kopec nabral?) k rozhľadni Kolonáda nad Valticami, zdobenej figúrami lichensteinských kniežat. Na vyhliadkovú plošinu sa dnes už nedostaneme, otvorené je do piatej a my sme tu o štvrť hodiny neskôr. Ale aj výhľad z lúky pod rozhľadňou stojí za to. Nasleduje dlhá jazda pozdĺž rakúskej hranice a okolo Františkových rybníkov do Břeclavi. Hlavná skupina (zámerne ju nenazývam peletón) je taká rozbehnutá, že bez povšimnutia prefrčí okolo odbočky na poslednú atrakciu dnešného dňa, zámok Pohansko, a smeruje priamo do rušných ulíc mesta. Menšia skupina na chvoste, ktorú peletónom nazvať môžeme, pretože v nej ide Pelé, k zámku Pohansko odbočila a vychutnáva si čaro zapadajúceho slnka nad rybníkom za empírovým (taktiež poľovníckym, ako inak) zámkom Pohansko.

Kto bicykloval:
Pelé, Svaťa, Boris, Vlado, Renátka, Milena, Karol, Majka, Miros a hostia Milan, Milan a Rasťo

Text: Pelé
Foto: Pelé, Miro

Fotografie môžete nájst na našej stránke Picasa.