Na bežkách na Nemčekoch

Nakoľko sa toho roku nekonal zimný turistický zraz, rozmýšľali sme, kam vyraziť na bežky namiesto zrazu. Návrhov bolo viacero, nakoniec sa ako najreálnejší ukázal pobyt na chalúpke na Nemčekoch. Snehu je dosť aj v nižších kopcoch, ubytovanie zadarmo, dobrá kuchárka, čo viac si možno želať.

Fotografie môžete nájsť na stránkach Picasa.

Štvrtok 4. február 2010

V ranných hodinách vyráža z Bratislavy Roomster Arpád s Pelém, Svaťou, Barborkou, Piatkom a Mirom, súčasne s ním vyráža aj autobus s Milanom. O jedenástej predobedom sa všetci stretávame na chalupe, mažeme bežky aj seba a vyrážame na prvý výlet. Lyže obúvame hneď za plotom, snehu je všade naokolo dostatok, len stopa žiadna, tú si musíme urobiť. Smerujeme na Brezov štál a ďalej po červenej značke na Krížne cesty. Až tam sme sa ale nedostali, v závere prichádzame na lesnú cestu, dôsledne odhrnutú až na asfalt, a po asfalte, ako je známe, zle sa bežkuje. Nuž sme to otočili; nazad sa išlo o poznanie lepšie, už sme mali vydupanú stopu. A pretože sme toho ešte nemali dosť, urobili sme si ešte stopu aj na okruhu na svahoch Lomu nad chalupou. Na chalúpke nás už čakala navarená večera (zlatá kuchárka Svaťa) a o chvíľu už aj výborné varené vínečko (zlatý vínovarič Milan).

Piatok 5. február 2010

Dnes nás čaká najkrajšia bežkotúra v tomto kraji, hrebeňovka z Veľkej Lehoty na Vojšín. Ideálny terén na bežky. A nakoľko sú neďaleko lyžiarske strediská Drozdovo a Malá Lehota, býva tu aj vyjazdená stopa. Dnes tomu nebolo celkom tak, pretože fúka vietor a stopu zavial. Zavievanie stopy na lúkach je také intenzívne, že Pelé, ktorý ide hodinu za skupinou (zabudol si totiž na chalupe lyžiarske topánky – zle sa v nich šoféruje a tak ich nemal na rozdiel od ostatných obuté od rána, a musel sa pre ne vrátiť) ide opäť v panenskom snehu a iba vytuší, kade prešli pred chvíľou priatelia. V lese je to lepšie, tam stopa je. Na vrchole Vojšína sa občerstvíme z vlastných zásob (výhľady v dnešnom zamračenom počasí za veľa nestoja) a dávame sa na spiatočnú cestu. Pod kopcom sa stretáme s oneskorencom Pelém a už všetci spolu si nanovo razíme stopu cez zafúkané lúky.

Sobota 6. február 2010

Večer nás opustila Barborka s Piatkom, ráno ich nahradil Ivan, Majka a Lenka. Dvomi autami sa opäť presúvame na známe miesto do Veľkej Lehoty, odkiaľ vyrážame na bežkách na opačnú stranu ako včera – na Veľký Inovec. Hore po zasneženej cyklotrase, dole po modrej značke na Drozdovo, to je oveľa krajšie ako bola cesta hore. Na záver sa pokúsime obísť osadu Drozdovo po lúkach (po ceste to nebolo to pravé orechové), lúkou sme sa však dostali do ťažko priechodného lesa, a tak sme si vlastne veľmi nepomohli. Koložvárska kapusta zapečená so zemiakmi a varené vínečko k tomu večer na chalúpke dajú zabudnúť na všetky útrapy dňa.

Nedeľa 7. február 2010

Lyže obúvame hneď za bránou chalupy a smerujeme okrajom lesa do sedla pod Drieňovú. Cesta nič moc, často prehradená popadanými stromami, terén nie veľmi vhodný na bežkovanie. Oddýchneme si, keď sme v sedle. V pláne máme po lúkach obkrúžiť kopec Drienovú. Problém je len v tom, že predvčerajší vietor celkom odfúkal sneh z lúk. Hoci všade naokolo sú snehu kvantá, lúky pred nami sú zelené, prácne vyhľadávame miesta so snehom. Na záveterných miestach, kde je snehu dosť, bežkovačka nemá chybu. Dnešnú túru s nami absolvovala aj Svaťa, ktorá má bežkovanie zakázané, a tak ju absolvovala na snežniciach.

Keď sme kopec obkrúžili, povedali sme si, že toho ešte nemáme dosť a že hore tou zarúbanou cestou, ktorou sme išli dole, sa nám nechce, a tak ideme po červenej značke na Brezovo. Problém je len v tom, že značka vedie po dokonale prehrnutej asfaltovej ceste. Iba Pelé vydržal celú cestu vyhľadávať miesta so zvyškami snehu a kľučkovať medzi asfaltom, ostatní postupne lyže vyzuli. Keď sa priblížime k Brezovu, situácia sa razom zlepšila, cez lúky vedie dokonale vyjazdená lyžiarska stopa. Konečne začala mať dnešná bežkovačka náležitú úroveň (doposiaľ sa to podobalo len na zimnú turistiku). Z Brezova už potom ideme po našej stope, ktorú sme si urobili vo štvrtok. Na úplný záver si prejdeme náš okruh, ktorý sme si taktiež vtedy vydupali. Potom už len večera na chalúpke a cesta domov.